Vrouwen verdwijnen van de cannabisindustrie. Waarom?


De Beste Kwaliteit CBD Olie?

MHBioShop CBD Olie Specialist  


Pour la meilleure qualité d’Huile de CBD Visitez

HuileCBD.be specialist Huile de CBD


Hennep

De machtigste vrouwen in de industrie werken eraan om het te repareren.

Vrouwen verdwijnen van de cannabisindustrie. Waarom?

Afbeelding tegoed: JM Navarro

12 min gelezen

Dit verhaal verschijnt in het juni 2019 nummer van Entrepreneur . Abonneren »

Toen cannabis in Oregon werd gelegaliseerd , zagen veel mensen zakelijke kansen. Maar Amy Margolis zag iets specifiekers: ze zag zakelijke kansen voor vrouwen.

Margolis was een strafpleiter in Portland en had tien jaar lang cannabiskwekers verdedigd die door de politie waren gepakt. Zodra de staat gelegaliseerd knop, wendde ze zich tot zakelijke recht en hielp lokale ondernemers voert de industrie. “Ik draaide gewoon met mijn klanten,” zegt ze. En terwijl ze dat deed, zei ze, zag ze vrouwen de markt instromen. Ze begonnen apotheken te openen, nieuwe producten te maken en, net als zij, de benodigde diensten aan cannabisondernemers te leveren. De industrie trof haar als meer rechtvaardig dan anderen, waar mannen de neiging hebben om de hogere niveaus te domineren.

Maar dat zou ze niet meer zeggen. Vier jaar nadat recreatieve marihuana in Oregon werd gelegaliseerd, ziet Margolis een toevloed van investeerders die de cultuur van de industrie snel veranderen. “Ik denk niet dat er enige twijfel over bestaat dat wanneer de traditionele hoofdstad in deze ruimte begint te komen, de ruimte begint te overweldigen, we zien dat vrouwen worden verdrongen of niet in staat zijn om financiering te krijgen,” zegt ze. “Mannen lijken de financiering in het algemeen te beheersen, en ze geven er de voorkeur aan mannen te financieren.”

Gerelateerd: Zal de cannabisindustrie de eerste echte gender-equalizer zijn?

De cannabisindustrie is nog steeds jong, spannend en zit boordevol potentieel, maar Margolis is niet de enige die een verandering opmerkt. Tahira Rehmatullah, een van de machtigste vrouwen in de cannabisindustrie, ziet het ook. Ze is een directeur van Hypur Ventures , een op cannabis gericht investeringsfonds dat op het kruispunt van cannabis en grote financiële middelen zit. “[Het jaar] 2014 lijkt niet zo lang geleden. Maar in cannabisland was dat eeuwen geleden “, zegt Rehmatullah. “Je zou een vrouw of een minderheid kunnen zijn en de ruimte in gaan en een bedrijf beginnen. Maar naarmate de markt zich heeft ontwikkeld, is het verschoven naar het uiterlijk van andere industrieën. De barrières worden steeds duidelijker. ”

Harde nummers in de industrie zijn moeilijk te vinden, maar het beschikbare onderzoek ondersteunt dit wel. In 2017 meldde Marijuana Business Daily – een door vrouwen opgericht bedrijf – dat het percentage vrouwelijke leidinggevenden in de branche sterk is gedaald, van 36 procent in 2015 tot 27 procent in 2017, en zweefde net boven het gemiddelde van 23 procent voor alle Amerikaanse bedrijven. De cijfers waren afkomstig van een anonieme enquête onder 567 oprichters en senior executives bij de lezers van de outlet.

Praat met vrouwen in de cannabisindustrie en je zult vaak frustratie hierover horen. Vrouwelijke ondernemers zeggen dat ze elkaar willen zien gedijen en hadden gehoopt dat de opkomende industrie op een meer rechtvaardige manier gevormd zou kunnen worden.

Maar ze gooien niet alleen frustrerend de handen uit de mouwen. In plaats daarvan bouwen ze actief aan de infrastructuur om elkaar te ondersteunen, op manieren die groot en klein zijn.

Dat is wat Margolis ertoe bracht haar bedrijf te evolueren: in 2018 lanceerde ze The Initiative, een business accelerator-programma voor vrouwelijke cannabisondernemers. Het programma nam onlangs zijn eerste klasse van acht nieuwe, door vrouwen gehalveerde bedrijven, allemaal hongerig voor een kans om zichzelf te bewijzen. Een tweede cohort zal later dit jaar door het programma in Portland gaan en een andere klas is gepland in Californië.

De oprichters in elke klasse van het initiatief brengen drie maanden door met experts uit de sector aan elk aspect van bedrijfsontwikkeling, van marketing tot financiering. Ze scherpen hun pitchdecks aan en oefenen hun presentatievaardigheden. Op het einde kunnen ze rechtstreeks pitchen naar potentiële investeerders die verbonden zijn aan het programma. En vanaf daar hoopt Margolis dat een paar van hen zullen stijgen.

“Dat zijn tenminste 24 bedrijven. In een ontluikende ruimte, dat is veel impact, “zegt ze. “Als de helft van die bedrijven succesvol is en vijf van die bedrijven enorm succesvol zijn, hebben we een betekenisvolle impact gemaakt.”

Amy Margolis lanceerde een bedrijfsversneller voor vrouwelijke ondernemers in de cannabisruimte.

Afbeelding tegoed: San Gerkhe


Er zijn natuurlijk nog steeds veel vrouwen die cannabisbedrijven maken en runnen. Door vrouwen aangestuurde startups duiken vrijwel onmiddellijk op nadat een nieuwe staat cannabis legaliseert en daarna verder wordt gevormd. Sommigen maken namen voor zichzelf in de industrie, zoals Nancy Whiteman en haar Wana Brands-lijn van eetwaren in Colorado. Sommigen schakelen over van opmerkelijke banen in andere industrieën, zoals de voormalige reclamehoefaar Hema Patel van het vapenmerk Roam Escapes, die ooit met de NFL werkte. En terwijl CBD, sociale doseringen en op cannabis gebaseerde wellnessmerken een steeds groter wordende vrouwelijke consumentenbasis vinden, bouwen vrouwen steeds vaker nieuwe bedrijven om hen te dienen.

Maar in de hogere regionen van de industrie, waar het meeste geld wordt gebundeld, ziet het er een beetje anders uit – en nog veel meer mannen. Hoe is het gebeurd? Experts zeggen dat het een kwestie is van het volgen van het geld.

Gerelateerd: Ze was een traiteur. Nu is zij een Budtender.

“Cannabisbedrijven plukken ook steeds meer executives uit het Amerikaanse bedrijfsleven als ze volwassen worden en de industrie aantrekkelijker wordt”, meldt Eli McVey van Marijuana Business Daily. “Daardoor is de uitvoerende structuur van bedrijven in de traditionele economie – waar mannen meer dan 75 procent van de senior rollen vervullen – in de marihuanabranche terechtgekomen.”

Dat is iets wat Krysti Rede de hele tijd ziet. Zij is VP van productbeheer voor Flowhub, een “cannatech” -bedrijf dat point-of-sale softwaresystemen aan apotheken levert, en eerder werkte aan digitale handel bij Chipotle. “Ik heb een paar van onze grotere zakelijke klanten ontmoet, en ze hebben C-suites die net zijn binnengekomen van externe verticals. Ze zijn allemaal mannelijk, “zegt ze. “Ik moet nog een vrouw ontmoeten.”

Twee staten – New York en Californië – dienen als goede casestudy’s voor hoe deze verschuiving plaatsvond.

Neem eerst Californië. Het was de eerste om medicinale marihuana in 1996 te legaliseren en is nog steeds verreweg de grootste staatsmarkt in de cannabisindustrie. Het bouwde een regelgevingsregime dat vooral vriendelijk was voor kleine bedrijven en non-profitorganisaties, wat de branche openstelde voor bijna iedereen. “De eerste medische marihuanawetten waren echt een voorstander van mensen die op zorg gebaseerde non-profitorganisaties waren”, zegt Jazmin Hupp, medeoprichter van de vrouwelijke cannabisleidingsorganisatie Women Grow. “Dat heeft kennelijk geleid tot veel vrouwelijk eigendom van bedrijven, omdat het merendeel van de zorgbedrijven in het bezit is van vrouwen.”

Maar veel van die vroege medische marihuana-pioniers zijn onlangs gestopt, zegt Hupp. Dat is deels te wijten aan de marktkrachten: aangezien de kosten van cannabis dalen, kunnen veel kleine bedrijven niet overleven op hun krimpende marges. Tegelijkertijd schuift regelgeving het speelveld over naar grotere, meer goed gefinancierde operaties – ook al waren de wetten bedoeld om het tegenovergestelde te doen.

Onder de voorwaarden van Prop 64, de Californische recreatieve cannabiswet die in 2016 is aangenomen, zijn grootschalige teelten pas in 2023 toegestaan ​​in de staat. Dat was bedoeld om kleine telers een voorsprong te geven. Maar er was een maas in de wet, volgens een analyse uit 2018 van Marijuana Business Daily : bedrijven kunnen een onbeperkt aantal kleine teeltlicenties bezitten, en vandaag heeft dat geresulteerd in slechts 12 bedrijven, of minder dan 1 procent van de licentiehouders, die 20 procent van alle licenties bezitten licenties. De grootste licentiehouder in de staat, Santa Barbara-gebaseerde Organic Green Farms, had 147 licenties per eind juni. Als gevolg hiervan kunnen veel van de kleine telers het gewoon niet bijbenen.

New York, aan de andere kant, is een onderzoek naar hoe zware regelgeving kan beperken wie de industrie in de eerste plaats betreedt.

Medische marihuana werd in 2014 gelegaliseerd in New York en de staat stelde strikte voorwaarden aan wie daar zou kunnen opereren. In feite vereiste die staat dat ze volledige verticale integratie bieden, van het laten groeien van de planten tot en met het vullen van recepten bij apotheken. De winnende licentiehouders moesten ook binnen 180 dagen operationeel zijn. Dit maakte de kosten van toegang buitengewoon hoog. Medische marihuanabedrijven in New York hadden te maken met geschat kapitaal en eerstejaars operationele kosten van tussen de $ 15 en $ 30 miljoen, volgens een rapport van MarketWatch.

Dit betekende dat weinig bedrijven over de middelen beschikten om in te breken. In het eerste jaar van het programma vroegen 43 bedrijven om een ​​van de felbegeerde medische marijuana-licenties van de staat New York … en slechts vijf kregen een licentie. Hoewel er nog vijf zijn toegevoegd sinds er slechts één medicinale marihuanazaak in New York eigendom is van vrouwen: Etain, opgericht door Amy Peckham en haar dochters, Hillary en Keeley Peckham.

De Peckhams hadden een voordeel dat de meeste mensen niet hebben. De familie is eigenaar van Peckham Industries, een gerenommeerd bouwbedrijf in Westchester County, en was in staat om hun nieuwe cannabisactiviteiten zelf te financieren. Toch voelt Hillary Peckham, chief operations officer van Etain, dat leidinggevenden in de industrie haar anders behandelen omdat ze een vrouw is. Toen Etain bijvoorbeeld een CFO wilde inhuren, zei ze dat ze regelmatig kandidaten tegenkwam die percentages van dubbele cijfers van het bedrijf als een voorwaarde voor werk wilden. “Ze zouden niet naar andere entiteiten gaan die door mannen worden beheerd, door mannen worden beheerd, met mannen op de voorgrond, en zelfs dat proberen,” zegt ze.

Het is moeilijk om jezelf steeds weer opnieuw te moeten bewijzen, zegt Peckham, maar ze wil niet uit het oog verliezen wat opwindend is aan de cannabisindustrie. Dezelfde dynamiek die de druk op vrouwen, minderheden en eigenaren van kleinere bedrijven verhoogt, opent ook radicaal de cannabismarkt voor consumenten, en dat is spannend, zegt ze: “Een deel van wat deze industrie zo boeiend maakt, zijn alle veranderingen die zich voordoen. Er is gewoon een enorme groei en toegenomen acceptatie geweest. ”

Emily Paxhia, met haar Poseidon Asset Management-team, werkt om vrouwen op een hoog niveau te plaatsen.

Image Credit: met dank aan Poseidon Asset Management


Voor aanhangers van vrouwelijke cannabisondernemers is het punt van Peckham van het grootste belang. Ja, de veranderingen in de sector zijn teleurstellend, maar hier is nog steeds gelegenheid. De uitdaging is nu om het te grijpen met een nieuwe generatie krachtige vrouwelijke ondernemers.

Kendra Freeman is een perfect voorbeeld van iemand die klaar is om te slagen. Ze heeft een rijke achtergrond in cannabis; ze ging van illegaal groeien tussen de redwoods van Humboldt County, Californië, naar de medeoprichter van een boerderij genaamd Oso Verde Farms in Oregon. (“Nu hoef ik me geen zorgen te maken over de helikopter”, grapte ze.) Maar zij en haar (mannelijke) medestichter faalden om geld in te zamelen voor Oso Verde en moesten het in plaats daarvan opstarten. Nu lanceren zij en vier mede-oprichters een nieuw bedrijf genaamd Mendi dat een lijn van CBD-producten voor atleten maakt. Deze keer wil ze echt investeerders winnen.

Gerelateerd: Deze Momtrepreneurs Turned Tragedy Into Opportunity

Daarom sloot ze zich aan bij de eerste klas van The Initiative, de op vrouwen gerichte accelerator die werd opgericht door Margolis, de advocaat in Portland. “In The Initiative krijg je advies: hoeveel hebben we nodig als bedrijf; hoeveel eigen vermogen geven we daarvoor op? “, zegt Freeman. “Dat zijn de zakelijke instrumenten die veel vrouwen niet krijgen.”

Naarmate de ondersteuningssystemen voor vrouwelijke cannabisondernemers groeien, lijken ze twee vormen aan te nemen. Er zijn georganiseerde inspanningen zoals The Initiative en vervolgens de inspanningen achter de schermen van individuele vrouwen.

De georganiseerde inspanningen hebben de neiging om zich te concentreren op waar ze de meeste impact kunnen hebben. Het Initiatief bijvoorbeeld, werkt momenteel met bedrijven in consumentenverpakkingen, omdat Margolis daar de grootste kans op succes ziet. “Eén,” zegt ze, “omdat vrouwen die ruimte innemen; twee, omdat het een economische sweet spot is die niet al hyperbezet is; drie, want om ze over het hele land of internationaal te krijgen, is er geen enorme hoeveelheid kapitaal nodig. We weten hoe we met die bedrijven moeten werken. ”

Een andere prominente organisatie is Women Grow, dat vrouwen in de industrie voorziet van educatieve programma’s en netwerkevenementen. Het heeft een paar jaar geleden wat financiële problemen ondervonden, maar heeft nog steeds regelmatig evenementen op markten in het land.

Dan zijn er de minder zichtbare inspanningen. Krachtige vrouwen zeggen dat ze achter de schermen helpen en moedigen bedrijven aan om meer vrouwen in leidinggevende posities te plaatsen. Rehmatullah, van Hypur Ventures, zegt dat ze altijd op zoek gaat naar mogelijkheden om dit te doen in haar rol als adviseur of investeerder. Hetzelfde geldt voor Emily Paxhia, medeoprichter van het cannabisinvesteringsfonds Poseidon Asset Management. “Het is moeilijker om te bepalen hoeveel vrouwen bedrijven beginnen die in de industrie zullen investeren”, zegt Paxhia (die net als Rehmatullah ook zitting heeft in de adviesraad van The Initiative). “Maar waar ik wel mee kan helpen, is ervoor zorgen dat goede vrouwen worden ingehuurd voor passende functies in het hogere management, bij goede bedrijven in de branche. Ik denk dat er overwinningen zijn, niet alleen door vrouwelijke oprichters, maar ook door de manier waarop we teams bouwen. ”

Paxhia deed dit onlangs met Flowhub, een bedrijf waarmee ze heeft samengewerkt. Het startte in 2015 met een volledig mannelijk team maar heeft sindsdien vrouwen toegevoegd als chief financial officer en hoofd productontwikkeling. Flowhub oprichter Kyle Sherman zegt dat de verschuiving goed was voor het bedrijfsleven. “Wanneer je teams van geweldige mensen bouwt om bedrijfsresultaten te behalen, moet je diversiteit hebben”, zegt hij.

Wat voor soort impact zal dit alles uiteindelijk hebben? De betrokken vrouwen beweren niet het antwoord te kennen, maar ze geloven dit allemaal sterk: wanneer er nieuwe vrouwelijke leiders worden gecreëerd, is er morgen alleen nog een positief punt voor vrouwen. “Ik ben minder gericht op het creëren van een veilige ruimte voor vrouwen dan op het zo krachtig mogelijk maken van vrouwen”, zegt Margolis.

Lees Meer

Leave a Comment