De opkomst van de “Pot-Bots” – kunnen investeerders profiteren van technologie die verstoort hoe cannabis wordt verkocht?


De Beste Kwaliteit CBD Olie?

MHBioShop CBD Olie Specialist  


Pour la meilleure qualité d’Huile de CBD Visitez

HuileCBD.be specialist Huile de CBD


Geautomatiseerde geldautomaten (ATM’s) brachten een revolutie teweeg in de banksector. Klanten konden geld opnemen en storten wanneer ze maar wilden. Wachttijden in lijnen binnen de bank waren drastisch ingekort. En banken verdienden meer geld naarmate hun operationele efficiëntie toenam.

Nu heeft een enigszins vergelijkbare technologie het potentieel om de cannabisindustrie te verstoren. Volledig geautomatiseerde cannabiskiosken maken gebruik van robotarmen en zelfs kunstmatige intelligentie (AI) om klanten in staat te stellen cannabis en cannabidiol (CBD) -producten te kopen zonder interactie met een mens.

Er zou een enorm potentieel voor deze technologie moeten zijn, met 33 Amerikaanse staten die medicinale cannabis hebben gelegaliseerd , 11 met wettelijke volwassen recreatieve marihuanamarkten (inclusief Illinois, die van plan is om zijn legale recreatieve potmarket te lanceren in 2020), en hennep CBD nu legaal op het federale niveau in de VS Maar kunnen beleggers profiteren van de opkomst van de “pot-bots”?

Een Greenbox-cannabisautomaat.

Een kiosk van Greenbox Robotics. Afbeeldingsbron: Greenbox Robotics.

Waarom de technologie zo aantrekkelijk is

Je zou in de verleiding kunnen komen om de cannabis kiosken als louter verkoopautomaten te verwerpen. En ja, ze hebben dezelfde functie als traditionele automaten, waardoor klanten producten kunnen selecteren en kopen. Maar er is veel meer in deze cannabis kiosken dan je op het eerste gezicht kunt zien.

Eén cannabiskiosk die al een tijdje beschikbaar is, maakt al gebruik van militaire biometrie om klanten te verifiëren door hun vingeraders te scannen om er zeker van te zijn dat ze de wettelijke leeftijd hebben om cannabisproducten te kopen. Klanten gebruiken een touchscreen-display om uit een verscheidenheid aan producten te kiezen. Zodra een klant de cannabisproducten heeft gekozen die hij of zij wil kopen, kan de betaling worden gedaan met contant geld, munten of een creditcard. Als er een probleem is (zoals het opraken van een bepaald cannabisproduct), waarschuwt de kiosk het juiste personeel.

Een nieuwer type cannabiskiosk dat eerder dit jaar werd gelanceerd, heeft nog meer toeters en bellen. Het maakt gebruik van gezichtsherkenning om klanten te authenticeren. Het systeem maakt ook gebruik van een touchscreen-interface waarmee klanten meerdere cannabisproducten in één transactie kunnen selecteren. Klanten kunnen gedetailleerde informatie krijgen over de verschillen tussen producten om hen te helpen hun aankoopbeslissingen te nemen. De kiosk gebruikt zelfs AI om aanbevelingen op maat te doen op basis van de kooppatronen van de klant op een vergelijkbare manier als wat Amazon.com doet.

Zodra de cannabisproducten zijn geselecteerd, haalt een robotarm de items op en verzendt deze. De klant kan de robot zelfs aan het werk zien door onbreekbaar glas. Betaling kan geschieden met creditcards, betaalkaarten, Apple Pay of Android Pay.

Dit alles maakt het winkelen voor cannabis- of CBD-producten gemakkelijk en handig voor klanten, maar ook de bedrijven die cannabisapotheken bedienen winnen. Net zoals banken deden met geldautomaten, verbeteren cannabis retailers hun operationele efficiëntie en kunnen ze hun omzet per vierkante meter enorm verhogen.

Trending

Belangrijke spelers op de markt

Verschillende bedrijven bieden cannabis kiosken. En hoewel er overeenkomsten zijn tussen de technologieën van de bedrijven, zijn er ook belangrijke verschillen.

American Green brengt zijn AGM Pro-kiosk op de markt. Dit systeem is afhankelijk van vinger ader biometrische authenticatie van klanten. Het is niet alleen ontworpen voor cannabisproducten. AGM Pro kan ook worden gebruikt voor andere producten met beperkte leeftijd, inclusief alcoholische dranken, sigaretten, e-sigaretten en vrij verkrijgbare medicijnen.

Greenbox Robotics verkoopt zijn greenbox-kiosk voor cannabisproducten en zijn marinabox-kiosk voor CBD-producten. (Het robotsysteem met de eerder genoemde AI beschreef de greenbox-kiosk.) Greenbox Robotics CEO Zack Johnson verklaarde in een recent interview met Civilized dat het systeem in januari zijn debuut maakte in een cannabisexppraat in Los Angeles.

GreenSTOP kiest een andere aanpak met zijn Smart Dispensary. Klanten kunnen cannabisproducten vooraf bestellen met smartphone-apps en de producten later bij de kiosk ophalen.

De cannabiskiosken van Grasshopper authenticeren klanten door hun ID-kaarten te scannen. De kiosken van Frank Mayer en Associates ondersteunen alleen zelfbestelling. Nadat een klant een bestelling heeft geplaatst voor cannabisproducten, drukt de kiosk een kaartje af dat ze naar de kassa van de apotheek kunnen brengen om uit te checken.


gerelateerde artikelen

Beperkte investeringsmogelijkheden

Zo veelbelovend als deze technologie is voor de cannabis detailhandel, hebben beleggers niet veel mogelijkheden om te profiteren van de potentiële groei in het gebruik van cannabis kiosken. Van de vijf genoemde bedrijven die cannabiskiosken verkopen, is er maar één die openbaar wordt verhandeld.

Die ene uitschieter is American Green. Het bedrijf verdiende minder dan $ 300.000 aan inkomsten in het laatste kwartaal en verloor meer dan $ 1 miljoen. American Green is een pennystock met een zeer lage marktkapitalisatie. Dat is niet het soort aandelen dat de meeste beleggers zouden willen kopen.

Een andere investeringshoek is om te gaan met de voorraad van een bedrijf dat sleuteltechnologie levert voor cannabiskiosken. Een mogelijkheid is IBM ( NYSE: IBM ) . De technologiegigant verwierf Datacap in 2010. Datacap levert de betalingsverwerkingstechnologie die wordt gebruikt in de systemen van Greenbox Robotics. Het probleem is echter dat de verkoop van cannabistechnologie voor IBM slechts een druppel in de emmer voor het bedrijf betekent.

Hoe zit het met het investeren in openbare bedrijven die baat kunnen hebben bij het gebruik van “pot-bots”? Curaleaf ( NASDAQOTH: CURLF ) heeft in mei aangekondigd dat het merk Select en de activiteiten van Cura Partners worden overgenomen. Selecteer de gebruikte marinabox-kiosk van Greenbox Robotics in een tentoonstelling op de SXSW-conferentie en het festival in Austin, Texas, eerder dit jaar. Nogmaals, het is echter nog steeds veel te vroeg voor de technologie om de vooruitzichten van Curaleaf enigszins te beïnvloeden.

Het komt erop neer dat er voorlopig nog geen goede alternatieven zijn om te investeren in wat een ontwrichtende technologie zou kunnen zijn voor de cannabisindustrie. Investeerders zullen elders moeten zoeken naar mogelijkheden om te profiteren van cannabis. Het goede nieuws is dat er nogal wat van die mogelijkheden beschikbaar zijn.

Lees Meer

Leave a Comment